onsdag 28 juli 2010

Fram För Fler Fladdermöss!

Fy vad djuren lider av alla insekter och då menar jag speciellt knott, flugor, mygg, blinningar mm. Många djurägare är bra på att hålla djuren inne under tex skymning när vissa insekter är besvärligast. Bra gjort! Jag har dock också sett när hästar i panik springer för att komma undan denna invasion...
Jag har bollat många idéer för att komma tillrätta med problemet: Gigantiska fläktar, gigantiska "insektsdammsugare", gigantiska elektriska element, men konstigt nog ser min omgivning på mig med allt tröttare ögon och öron. Konstigt.

Men så! Hörde att en fladdermus kan äta upp till 7 000 insekter per dygn!!
Super!!
Så nu uppmanar jag alla att kika in på Naturskyddsföreningens sida och genast bygga Fladdermusholkar att placeras på strategiska platser runt hagarna.
Inte svårt för en "handy man or woman"
DO IT!
Med gemensamma krafter kan vi kanske upprätthålla en lite bättre balans i naturen.
Välkommen med bilder!
//Anna

2 kommentarer:

  1. Vi har i många år haft massor av fladdermöss på Sundshult, men nu verkar dom vara borta. Jag fattar inte varför.Jag saknar dom. Annika

    SvaraRadera
  2. Samma på Orrevik, det verkar som de har färre platser att övervintra på iom skogsavverkning...

    SvaraRadera